Hologramy rzeczywistość czy marketing?


Kadr z filmu "Gwiezdne Wojny", (materiały źródłowe znalezione w Internecie)
Holografia to technologia znana od dziesięcioleci. Koncepcja holografii została opracowana w latach dwudziestych XX wieku i z chwilą wynalezienia lasera pozwoliła na uzyskiwanie statycznych obrazów holograficznych. Obrazy holograficzne charakteryzują się głębią, wysokim odwzorowaniem szczegółów "fotografowanych " obiektów i co najważniejsze efektem trójwymiarowym (zmiana kąta oglądania uwidacznia inne elementy obrazu).

Aktualnie ta technologia jest bardzo powszechnie wykorzystywana między innymi w celu zabezpieczenia biletów, banknotów, produktów artystycznych i przemysłowych, i nie robi już większego wrażenia na odbiorcach.


Przykładowy obraz hologramu (materiały źródłowe znalezione w Internecie)
Zasada rejestracji obrazów holograficznych jest bardzo wymagająca. Do tego celu wykorzystuje się podzieloną wiązkę lasera, układ zwierciadeł i szklanych płytek. Uzyskiwane obrazy doskonale odwzorowują oryginalne przedmioty jednak ich wadą jest to, że pozbawione są rzeczywistych kolorów i nie są ruchome...

Obecnie dąży się do uzyskania ruchomych obrazów holograficznych wykorzystywanych w telewizji, koncertach, przedstawieniach oraz ... reklamie.

Idea ruchomych obrazów "holograficznych" pojawiła się jak to bywa w przypadku nowych, innowacyjnych pomysłów w głowach twórców S-F. Klasycznym przykładem jest film "Gwiezdne wojny", w którym komunikacja (rozmowy na odległość) odbywa się z wykorzystaniem właśnie hologramów. I jak to zwykle bywa od teorii i wizji do pełnej praktycznej realizacji zwykle dzieli przepaść.

Aktualnie technologia umożliwia tworzenie obrazów 2D i 3D wyświetlanych w przestrzeni. Specjaliści od marketingu nazywają uzyskiwane efekty hologramami, co nie do końca odpowiada definicji hologramu.



Realizacja hologramu
(Rysunek na podstawie materiałów źródłowych znalezionych w Internecie)
Elementami pokazu są: wysokiej rozdzielczości materiał wideo, system projektorów i układ ekranów wykorzystujących technologię "Peppers Ghost" - technologia odbić światła pozwalająca uzyskać złudzenie pojawiania się lub znikania przedmiotów. Obraz wyświetlony z projektora na płaszczyźnie odbijającej jest powielony na przeźroczystej folii zainstalowanej na scenie.


Hologram Tupac'a podczas tegorocznego festiwalu muzycznego Coachella
(źródło Youtube.com)

Wszystko z pozoru brzmi bardzo tajemniczo i skomplikowanie, jednak wspomniana technologia powstała w dziewiętnastym wieku i była stosowana podczas przedstawień teatralnych lub pokazów iluzjonistów.


Fragment występu Black Eyed Peas z wykorzystaniem efektu holografii
(źródło Youtube.com)

Współczesne rozwiązanie wykorzystuje nowoczesne materiały i elektronikę podlega nieustającym udoskonaleniom. Już teraz zapowiedziane są koncerty gwiazd muzyki z przed lat. Ogromny potencjał rozwiązania dostrzegają również reklamodawcy. Lada chwila technologia stanie się bardziej powszechna, ale na jak długo to już zweryfikuje rynek. Poniżej kilka innych ciekawych filmów powiązanych z tematem.


(źródło Youtube.com)



(źródło Youtube.com)



(źródło Youtube.com)


http://pl.wikipedia.org/wiki/Holografia
http://en.wikipedia.org/wiki/Pepper's_ghost
http://www.musion.co.uk/
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/features/trending-you-wont-believe-your-eyes-with-hologram-technology-7648290.html
http://vimeo.com/40540327
http://en.wikipedia.org/wiki/Holography
http://science.howstuffworks.com/hologram.htm
http://www.valhalla.pl/news8064-Sony-pokazuje-technologie-holograficzna.html
http://www.theatlanticwire.com/technology/2012/04/19th-century-technology-behind-coachellas-tupac-hologram/51229/
Share on Google Plus

About mavi

0 komentarze:

Prześlij komentarz